9 sep. 2016

Tallinjen och samarbete...

Under torsdagen och fredagen begav vi oss ut i skogen med årskurs 2 för att träna på tallinjen 0-100 och köra lite samarbetsövningar m.m. Men som vanligt startar vi alltid lektionerna med en mysig fikastund tillsammans där vi äter vår matsäck vi har med oss. 

Efter detta var det sedan dags för att träna tallinjen, vi hade endast hängt upp tiotalen och hundratalet 100 på ett långt rep mellan två träd. Eleverna fick sedan olika tal av oss och sedan skulle de hitta sin plats på tallinjen. Som t.ex. Markus då är nummer 36 och då skulle han hitta sin plats. 



På samarbetsövning körde vi leken heta lavan, den går ut på att eleverna blev indelade i två grupper, varje grupp fick tre rockringar var. Sedan skulle hela gruppen transportera sig en sträcka med hjälp av rockringarna, men man fick inte trampa utanför rockringen. 


Efter avklarat uppdrag med heta lavan, blev det under hökens alla vingar vilken siffra. Denna går ut på att eleverna fick en varsin siffra mellan 0-10. Sedan hade vi en hök som ropade ut under hökens alla vingar och de andra svarade vilken siffra. Då kunde höken säga alla jämna tal, då betyder det att alla de som hade jämna tal var säkra och de andra kunde bli tagna av höken. 

Man kan säga allt från: hälften av 8 eller tio-kompisen till 4 m.m. Det är bara att använda sin matematik kunskap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar