5 feb. 2016

Välta kon och skattjakten

Under torsdagen och fredagen har vi varit ute i skogen som vanligt tillsammans med åk 1. Denna veckan har temat för lektionerna varit samarbete. Men vi startade båda dagarna med en tankestig som gick ut på de skulle diskutera två och två vad betyder: "vi bryr oss om varandra" för dem. Väl framme sedan på mötesplatsen för tankestigen fick varje par säga vad de hade diskuterat och här nedan kommer några av deras åsikter:
  • Man ska hjälpa varandra
  • Man ska dela med sig
  • Om någon ramlar, kan man fråga hur gick det?
  • Vara snäll mot varandra
  • Alla är lika mycket vädra
Efter denna diskussion fick de fortsätta själva upp till vår lägerplats och där uppe gick vi sedan igenom väderstationen. För nu har den fått en ny termometer och regnmätare är åter uppsatt. Här kan eleverna se vilken temperatur är det ute, hur mycket regn har det kommit och åt vilket håll blåser det. Även väderstrecken är utsatt på vår väderstation norr, söder, öster och väster. 

 
Sedan blev det en fikastund innan det var dags att göra dagens uppgifter och de fick även en stunds fri lek. Efter fikastunden och den fria leken var det dags att göra första uppgiften och den hette välta kon och den går ut på att gruppen delas in i två grupper. Den ena gruppen ska välta konerna medan den andra gruppen ska försöka sätta upp dem så snabbt som möjligt igen. Man får inte slå ner konerna eller sparka konerna, utan man måste lägga dem ner. Eleverna var även tvungna att se upp så att de inte krokade med varandra. När vi sedan blåste i visselpipan så skulle alla stanna och sen kunde man räkna hur många koner som var uppe och nere eller bara byta man och började om igen. 


Dagens sista uppgift var skattjakten och den gick ut på att alla eleverna fick vända sig och titta på ett annat håll, medan en av oss vuxna gömde en skatt under en av konerna. Sedan när vi sa klara fick eleverna välja en kon och ställa sig vid denna och de fick inte titta under. Vi var väldigt noga med att förklara för eleverna att de fick inte springa till konerna, utan lugnt och sakta gå och välja ut en. De gjorde detta jätte bra och sedan frågade vi om det var någon som ville byta med någon annan innan vi började titta. Några av eleverna byte med varandra och sen sa vi ett namn i taget och då fick den lyfta på sin kon och titta under. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar